Regułą tej strony nie jest politykowanie, ale czas jest niezwykle gorący i trudno nie odnosić się do bieżących wydarzeń bez uwzględniania zjawisk ocierających się o bieżącą politykę.
Oczywiście będzie mowa o wydarzeniach związanych z Reformą Polskiej Oświaty. Siły przeciwne ugrupowaniu rządzącemu (partie i inne ruchy) podczepiają się pod protesty ZNP i dają upust swoim ,,kwiecistym” wypowiedziom. Na demonstrację do Warszawy w dniu 19.11.16 r., oprócz związkowców i zaprzyjaźnionych opozycyjnych polityków, przybyło wielu oryginalnych gości jak: prezydent Sopotu, Świętochłowic i różnych innych tzw. oburzonych. Dali oni koncert kuriozalnych wypowiedzi. Oto kilka przykładowych gdyż na wszystkie nie ma tu miejsca: – ,,przyjechaliśmy z dziećmi, gdyż nie chcemy, żeby im ktoś zamykał drzwi do tego świata”, ,,Gimnazjum zniknie, dzieci też znikną”, ,,barbarzyństwo na miarę Hunów, albo zaborów”, ,,mam apel do rodziców: nie dajcie się zwieść gatce, że jakoś to będzie, bo będą się uczyć na dachach, w piwnicach, nie wiadomo gdzie” (zatroskany rodzic), ,,na początku był wielki chaos w Gimnazjum, ale ja zostałem prawnikiem” (absolwent), ,,droga młodzieży, ZNP powstało w 1905 r., była prześladowana przez zaborców, dziś w wolnej Polsce znów chcą wyrzucać nauczycieli z pracy” (prezydent Świętochłowic), ,,jak długo można kłamać, że polski uczeń nie jest mądry, polska szkoła jest zła, nam zależy na mądrej europejskiej szkole, a nie na ksenofobicznej A. Macierewicza” (prezydent Sopotu). Z takimi argumentami nie da się dyskutować. Merytorycznych jak na lekarstwo. Całość zakończona była kupą z kredy i jakiegoś (rzekomo) sztandaru podobnego do flagi narodowej.
W takiej hucpie nie chcemy uczestniczyć! Nasz związek rozmawia merytorycznie z MEN i wszystkimi innymi podmiotami od których zależy sprawne przeprowadzenie reformy. Zatroskani jesteśmy o nauczycieli i pracowników niepedagogicznych z wygaszanych Gimnazjów. Rozmawiamy więc o jak najlepszych warunkach osłonowych dla tych grup pracowniczych. Szereg naszych postulatów znalazło już zrozumienie w Ministerstwie Edukacji Narodowej, jak np. – pierwszeństwo w zatrudnieniu dla tej grupy w okresie do dnia 31.VIII.2020 r., – zwiększenie kompetencji kuratorów oświaty poprzez obligatoryjne uzyskanie opinii kuratora oświaty wszystkich arkuszy organizacyjnych szkół i placówek w danej jednostce samorządu terytorialnego po zaopiniowaniu ich przez reprezentatywne związki zawodowe,a także trwają rozmowy, o:
– wprowadzenie standardu maksymalnej liczby uczniów w klasie z jednoczesnym określeniem podziałów,na,grupy,
-doprecyzowanie zapisów art. 42 ust. 2 pkt.2KN,
– ujednolicenie pensum godzin dla nauczycieli specjalistów,
– finansowanie z budżetu państwa zajęć pozalekcyjnych w szkołach i placówkach oświatowych.
A w takich sprawach, jak:
-znaczące podwyżki płac,
– wydłużenia stanu nieczynnego do 12 miesięcy, czy
– przywrócenia prawa do wcześniejszego przechodzenia na emeryturę (art. 88 KN),
Prezydium KSOiW zdecydowało o wystąpieniu do do premier Beaty Szydło z wnioskiem o pilne spotkanie na temat postulatów NSZZ Solidarność.
Mamy nadzieję osiągnięcia jak największych efektów tych działań.
Wspomagajmy wszyscy tę reformę dla dobra Polskiej Oświaty.
Serdecznie Wszystkich pozdrawiam!
Jerzy Smoliński